Vechtloop

Bijna twee maanden geleden schreef ik mijn laatste blog. Van lekker hardlopen was geen sprake. Mijn achillespees was de spelbreker en bijna wekelijks lag ik op de behandeltafel van de fysiotherapeut. Hij maakte ook gebruik van RunningSmart waarbij door middel van een aantal testen wordt gekeken wat je zwakste lichaamsonderdelen zijn.. En daarna krijg je een aantal specifieke oefeningen die moeten zorgen dat de zwakke spiergroepen weer in een goede conditie komen. In mijn geval mijn waren dat romp en heupen. Ook de benen werden getraind maar dan afzonderlijk. Elk been wordt apart getraind. Na een fiks aantal weken mocht ik weer voorzichtig gaan hardlopen. Het begon met twee minuten hardlopen gevolgd door een minuut wandelen. En zo twintig minuten vol maken. Toen dit goed ging mocht ik langzaam uitbouwen. 

Dit ging zo goed dat ik ook van twintig naar dertig minuten ging. Na een training van 3 keer 10 minuten vond de fysio het tijd om afscheid te nemen, voorlopig in ieder geval. Mijn hardloopagenda werd nog wel even door de fysio aangepast. De Vechtloop, slechts de 5 km en de halve van Texel wordt de 10 van Den Hoorn. Ik kon daar wel mee leven, zolang het maar goed blijft voelen.

 

En gisteren was de Vechtloop. Ik mocht 5 kilometer hardlopen en nam me voor om zo rond de 30 minuten er over te doen. Het was erg warm en na het startschot liep ik "rustig" met de meute mee. Bij het bord 1 kilometer piepte mijn Garmin, kilometertijd 5 minuten! Rustig aan gestart, dacht het niet. De volgende 4 kilometers deed ik wat rustiger aan en de finish kwam na 25 minuten en 23 seconden. Gemiddelde kilometertijd 5.09 minuten. Echt rustig is anders.

Vandaag wat lichte spierpijn. Eens kijken wanneer ik van de week weer "rustig" ga lopen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0