Code geel

De hele week het weer voor 2e Paasdag in de gaten houden omdat de halve van de Haar gepland staat. Het belooft weinig goeds en op zondag kondigd het KNMI zelfs code geel af omdat er een voorjaarsstormover het land gaat trekken.
's Nachts hoor ik de wind al om het huis gieren. Ik ken het parcours en ik weet dat op een aantal stukken de wind vol tegen gaat zijn. Ik besluit dat het onder de 1 uur 55 lopen maar op een andere halve marathon moet gebeuren.
Op de fiets naar Haarzuilens. Wind pal tegen en ik kom nauwelijks vooruit. Dat ziet niet best uit. Donkere wolken schieten voorbij maar het blijft droog. Totdat ik in het startvak sta, een paar spetters komen naar beneden. Later bleek dit het laatste regenbuitje te zijn.
Het startschot valt. Voor mij zie ik de haas voor 1 uur 50. Rustig starten en dan toch aansluiting vinden bij de haas van 1 uur 55. Eerste kilometer in 5.17, te snel.....waar ben ik mee bezig? Tweede kilometer in 5.19. Wind schuin van opzij. Dan een stuk wind mee, kilometertijd 5.08. En dan wind tegen maar ik kan een goed tempo blijven lopen zonder dat ik mezelf over de kop loop. De haas van 1 uur 55 haalt me niet in. Blijven lopen en maar kijken waar ik uit kom. Op een gegeven moment loop ik zelfs net achter het groepje 1 uur 50. Na 11 1/2 kilometer komt er nog een stuk wind tegen. Tempo zakt wel iets in maar als dit stuk is geweest ga ik toch gewoon een PR lopen. De laatste 2 kilometer zijn zwaar, ik loop tegen de kramp aan. Een eindsprint zit er niet meer in en ik passeer de finishlijn na 1 uur 51 min en 58 seconden. Later bleek dat de officiële tijd zelfs nog 4 seconde sneller was.
Kortom: ondanks de code geel een dik PR. De route was iets veranderd dit jaar en het evenement blijft groeien. Volgend jaar sta ik weer aan de start.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Charlotte (dinsdag, 05 april 2016 10:53)

    Blijf het super knap vinden, een PR lopen met deze weersomstandigheden! Echt top gedaan!